Categoria: Receptes dolces

  • CUPCAKES DE PROSECCO

    CUPCAKES DE PROSECCO

    Sabeu què és el prosecco? Fins fa dos estius jo tampoc ho sabia. I és que resulta que no bec alcohol. No és que no l’hagi tastat, però no em crida l’atenció, o millor dit, hi ha sabors que m’atreuen més. A vegades però,  hi ha gent i esdeveniments que arriben a la teva vida sense esperar-lo, igual que algunes coses que no t’esperes.  Ja us he xerrat en més d’una ocasió de l’Associació d’Amics del Museu de Manacor. I és que ells arribaren a la meva vida en un moment ideal.DSC_0353 Amb ells he viscut moltes coses: viatges, sortides, exposicions, tallers, gimcanes… I no us penseu, com en qualsevol família també hem compartit rialles, festa, diversió i com no, preocupacions, discussions, i alguna mala cara. Però com en tot, al final pesen més les coses bones que les que no ho són tant.DSC_0356 Una de les activitats que feim i que té més èxit és el Cicle de les Muses. En aquest cicle feim una mica de tot, aprofitat que les muses ens inspiren: música. cinema, dansa, teatre… I alguna festeta de tant en tant… L’any passat per primera vegada duguérem aquesta marca de vi a la musa estrella del cicle, la Musa de l’Astronomia. I enguany, com que la gent va quedar encantada, l’hem tornat a dur.DSC_0362El prosecco és un vi blanc italià escumós sec o extrasec. S’elabora a partir del raïm de la varietat Glera. Per a obtenir la D.O.C. (Denominació d’Origen Controlada) aquest raïm ha de procedir de les regions de Friuli-Venècia Julia i el Véneto, o també del nord de Treviso per al prosecco del Véneto.

    A Itàlia, el Prosecco es gaudeix com un vi per a qualsevol ocasió. Fora d’allà, es consumeix majoritàriament com a aperitiu, com un cava. 

    Aquest que he fet servir per la recepta és el VNC Prosecco D.O.C. Brut Aquesta casa produeix els seus vins a partir de cultius ecofriendly, i amb mètodes totalment naturals (llevats naturals), el que fa que sigui un producte sense elements químics. Què més es pot demanar!!!

    DSC_0373

    Ingredients:

    Per als cupcakes

    • 100 g d’oli de girasol
    • 150 g de sucre
    • 1 pessic de sal
    • 2 ous i 1 vermell d’ou
    • 200 g de farina
    • 1/2 cullereta de bicarbonat
    • 40 ml de llet
    • 120 ml de VNC Prosecco D.O.C. Brut
    • 1 cullerada de confitura de llimona + 1 cullerada d’aigua calenta

    Per a la buttercream de merenga suïssa

    • 4 blancs d’ou talla M
    • 220 g de sucre blanc
    • 250 g de mantega
    • la pell ratllada d’una llimona

    Per a la gelatina de prosecco

    • 150 ml de VNC Prosecco D.O.C. Brut
    • 3 fulles de gelatina

     

    Pas a pas:

    Per als cupcakes

    1.- Mesclau l’oli i el sucre. Quan estigui ben mesclat afegiu els ous, un a un, fins que estiguin ben integrats.

    2.- Mesclau a part la farina, la sal i el bicarbonat. Anau afegint aquesta mescla a l’anterior a poc a poc fins a que no quedi cap grumoll.

    3.- Afegiu la llet.

    4.- Per últim, afegiu el prosecco. Us quedarà una pasta molt líquida. Posau dins les càpsules fins a 3/4 de la seva capacitat.

    Forn a 175º, baixau-lo a 160º en posar la palangana de cupcakes. Teniu-los uns 20 minuts, no obriu el forn fins al manco haver passat 15 minuts. Treieu-los del forn una vegada passats 20-22 minuts o fins que en punxar amb un escuradents aquest surti net.

    5.- Preparau la confitura de llimona afegint una cullerada d’aigua calenta per fer-la més líquida. Un cop trets el cupcakes del forn, i en calent, pinzellau-los amb aquesta mescla. Deixau refredar.

     

    Per a la buttercream de merenga suïssa

    1.- Posau els blancs d’ou i el sucre a bany Maria removent de tant en quant fins que en tocar amb els dits el sucre s’hagi dissolt completament i no noteu cap granet.

    2.- Posau aquesta mescla anterior a la batedora i bateu fins a que la merenga hagi pujat  i estigui freda.

    3.- Afegiu la pell de la llimona fins que estigui ben repartida.

    4.- Anau afegint la mantega a trossets anant alerta que estigui ben fluixa. Quan faci un poquet que li hageu afegit veureu que la mescla té pinta de tallada. Tranquils, deixau que segueixi batent durant uns minuts (entre 5 i 10). Pensau que estau mesclant un element no greixós amb un que sí ho és, necessita una estona per emulsionar. Quan estigui ben mesclat veureu que la mescla torna molt sedosa.

    5.- Posau la buttercream en una màniga pastissera i decorau els cupcakes freds.

     

    Per a la gelatina de prosecco

    1.- Posau les fulles de gelatina en aigua freda i deixau que s’hidratin.

    2.- Posau el prosecco al foc fins arribar a 80º. Si no teniu termòmetre, el punt és més o manco quan comença a bullir. Aquest pas és essencial ja que l’alcohol no gelifica, per tant li heu de treure.

    3.- Afegiu les fulles al prosecco calent. Vessau en un recipient i deixau gelificar. Pot tardar unes hores.

    4.- La gelatina no quedarà molt dura, més aviat fluixeta. Amb una cullera agafau un poquet de gelatina i posau-la per sobre dels cupcakes.

     

    DSC_0376

    I ja està! Aquests cupcakes és vera que duen una mica més de feina que d’altres, però el resultat ho paga. Intentau-ho, segur que no us penedireu.

    Ens veim la setmana que ve! Una besada a tothom!

  • ANGEL FOOD CAKE DE LLIMONA

    ANGEL FOOD CAKE DE LLIMONA

    Fa uns mesos vos vaig mostrar un tipus de pastís que va rebre molt bones crítiques a ca nostra, l’angel food cake. Bàsicament és un pastís fet a base de molts de blancs d’ou pujats, per tant ja us podeu imaginar com n’és d’esponjós. Aquest el vaig fer per dia 1 de gener i fins ara no l’havia pensat a publicar, però ja el teniu aquí!

    Ja veureu, és molt senzill de preparar, la dificultat més grossa és pujar els blancs d’ou, però si ho feis amb un robot de cuina la dificultat desapareix. També necessitareu un motlle especial per angel food cake ja que té les parets del motlle preparades per a què la pasta pugi dins el forn, i no s’ha de posar cap tipus de greix antiadherent. Llevat d’això tot moooolt fàcil!DSC_0060 Aquesta recepta l’he treta del blog I Love Bundt Cakes, i si us agraden aquests tipus de motlles no podeu no passar-hi. Tot els pastissos ja entren per la vista, no em puc imaginar com deuen ser de bons! Bé, realment aquest sí perquè l’hem tastat hehehehe…DSC_0065Ingredients:

    • 9 blancs d’ou
    • 205 g de sucre
    • 65 g de farina
    • la pell rallada de dues llimones
    • 1 cullereta de suc de llimona
    • 1 cullereta de cremor tàrtar
    • 1 cullereta d’extracte de vainilla

     

    Pas a pas:

    1- Començam per pujar els blancs d’ou.

    2- Quan estan a mig pujar aferirem la pell rallada i el suc de les llimones, el cremor i la vainilla.

    3- Continuam pujant els blancs d’ou i mentre anam afegint el sucre a cullerades, a poc a poc. Al final us quedarà una merenga ben brillant.

    4- Per a cabar, afegim la farina (que haurem tamisat 2 vegades) en dos cops amb una espàtula amb moviments envolvents. Anau en compte de fer-ho a poc a poc per a què la merenga no baixi.

    Forn a 180º, deixau el motlle directament sobre la reixeta del forn, no sobre la placa. L’angel food cake estarà llest entre 35-40 minuts. Sabeu que això depèn del forn de cada casa!

    Quan el pogueu treure del forn l’heu de deixar refredar cap per avall. No us preocupeu, no caurà perquè estarà ben enganxat. Quan estigui ben fred ja el podeu desmotllar: amb una espàtula o amb un pal de broqueta, desenganxau-lo de les parets. Ja el podeu desmotllar. Jo hi pos un paper a la base, per tant surt sense esforç.

    DSC_0068

    Us esper la setmana que ve! Encara no he decidit amb què, per tant si teniu algun suggeriment…

    Besades!!!


    PD: No heu de posar cap tipus de greix per les parets del motlle perquè si no la pasta no es podrà enganxar enlloc per poder pujar, però sí que podeu posar paper de forn. Jo el pos només a la base del motlle perquè no és desmuntable, però per les parets no hi pos res.

     

  • PASTÍS DE PROFITEROLES

    PASTÍS DE PROFITEROLES

    No, no és avui, és demà dilluns, però la padrina fa 88 anys! Demà no tendria temps de fer-li cap pastís, per tant és avui que ho hem celebrat.

    DSC_0008Ja fa uns 2 mesos que no para de repetir-nos i recordar-nos tan aviat com té oportunitat que ella va néixer per la conversió de Sant Pau. De veres que ha estat impossible oblidar-ho!

    «Hem de fer festa dia 25», «sí padrina». «Dilluns faig festa!», «sí padrina»… I així durant dos mesos. Podeu ben creure que hi he pensat i bé en el seu pastís!DSC_0013I vet aquí que he fet un pastís una mica diferent. El vaig veure per pinterest, i en fixar-m’hi més vaig veure que era d’un blog que m’encanta Kanela y limón, però tenia ganes de fer-lo de manera diferent, encara que la base és la mateixa.DSC_0021

    Ingredients:

    Per les profiteroles:

    • 100 ml d’aigua
    • 100 ml de llet
    • 1 pessic de sal
    • 1 cullereta de sucre
    • 60 g de mantega
    • 100 g de farina
    • 3 ous

    Per la base:

    • 2 planxes de pasta de fulls petites
    • sucre en pols

    Pel muntatge i decoració:

    • 1 kg de nata (de pastisseria)
    • 3-4 cullerades de fondant líquid
    • 1 cullerada de pasta concentrada de fraules
    • fideus de sucre de colors

    Preparació:

    1- Començarem amb les profiteroles. Per això heu de posar tots els ingredients, excepte la farina i els ous, al foc. Quan comenci a bullir, retirau el recipient del foc i afegiu de cop la farina i remenau fins que es formi una pasta. Retornau al foc, i quan vegeu que la pasta ja no s’enganxa per les parets ja ho podeu retirar del foc del tot. Fora del foc anau afegint a poc a poc els ous batuts. La pasta es tornarà més brillant. Quan pogueu deixar la cullera dreta dins la pasta ja està.

    2- Posau el forn a 180º. Mentre, posau la pasta dins una màniga pastissera i feis petites muntanyetes sobre un paper de forn. Procurau fer-les separades l’una de l’altre ja que dins el forn creixeran. Deixau-les-hi fins que vegeu que estan ben cuites. És preferible que estiguin una mica més torradetes a que les treieu crues, ja que si no se us baixaran tot d’una en treure-les. Reservau-les.

    3- Posau les planxes de pasta de fulls sobre la placa del forn (a sobre de paper de forn) i espolsau sucre en pols per sobre. Posau-les dins el forn fins que veieu que han agafat color. Anau alerta de no posar la placa molt amunt que no es cremi en créixer (us ho dic per experiència…). Reservau-les.

    Muntatge:

    1- Col·locau una de les planxes de pasta de fulls sobre la safata on servireu el pastís. Repartiu 1/3 de la nata per sobre (amb espàtula o amb màniga pastissera, és igual, com us vagi millor).

    2- Posau l’altra planxa de pasta de fulls a sobre, deixant la part més plana per fora, de manera que us quedi ben pla per poder posar les profiteroles per sobre. Repartiu l’altre 1/3 de nata.

    3- Amb la nata que us queda heu d’omplir les profiteroles. Jo ho he fet amb una màniga pastissera i amb una «boquilla» aposta per aquestes feines, que és més fina i llarga, i amb un poc de punta per poder foradar la pasta. Agafau una profiterola cap per baix, foradau la base amb la «boquilla» i ompliu de nata.

    4- Per fer el glassejat he mesclat 3 cullerades de fondant líquid amb una de pasta de fraules. Agafau una profiterola, passau-la per aquesta mescla i posau-la sobre la base de pasta de fulls i nata. Feis el mateix amb totes. Un cop ben col·locadet tot, podeu decorar amb el que volgueu, jo he posat fideus de sucre de colors.

    DSC_0044I què voleu que us digui? Que ha estat boníssima! Si hagués de canviar alguna cosa seria que afegiria làmines de fraules fresques entre capa de pasta de fulls i nata. I potser algun toc de xocolata per sobre… Ai… que no arribam a l’operació bikini…

    Salut i fins la setmana que ve!DSC_0047

  • TORTELL DE REIS

    TORTELL DE REIS

    Una camilla té múltiples usos. A ca nostra serveix de narcòtic fulminant a l’hora de fer migdiada, de ressuscitador quan arribam congelats, de refugi per la meva cussa petita, d’assecadora de roba ocasional… i ara ja sé que també serveix per pujar la pasta dels tortells! Tanta sort de la camilla, si no hagués tardat dos dies en fer el tortell.

    És el primer any que intent fer un tortell i n’he hagut de tirar dos abans de poder-vos mostrar res. D’aquest que us duc en canvi, em sent molt orgullosa, això sí, és una de les receptes que m’ha duit més feina.

    Du tres llevats: un amb la pasta mare i dos més amb la pasta del tortell. He pensat ,però, que la pròxima vegada que en faci, de pasta mare utilitzaré una ensaïmada crua, que més o manco ve a ser el mateix.

    DSC_0037

    El tortell de reis és una de les tradicions culinàries amb més història ja que té més de 2.000 anys, i té l’origen en les festes romanes en honor a Saturn. I clar, algunes tradicions, i més les relacionades amb el menjar són difícils d’eliminar. I si no pots amb l’enemic, uneix-t’hi! El tortell romà va ser adoptat per la religió cristiana i ha arribat als nostres dies amb una funció molt semblant: repartir bona i mala sort entre els que el mengen. La diferència és que a l’esclau a qui li tocava la fava era anomenat rei per un dia i després segurament sacrificat i avui en dia a qui li toca la fava just ha de pagar el tortell. Per tant, si us toca no us enfadeu, podria ser pitjor! De totes maneres, com que enguany de mala sort ja n’hi ha hagut molta a ca nostra només hem posat una figurets amb forma de faveta amb corona a dins el tortell.

    DSC_0048

    Ingredients:

    Per a la pasta mare:

    • 2o g de llevat fresc
    • 35 g de llet tèbia
    • 75 g de farina de força

    Per a la segona pasta:

    • 50 ml de llet
    • 125 g de sucre
    • 2 ous
    • 70 g de mantega freda
    • 400 g de farina de força (pot ser un poquet més)
    • 5 g de sal
    • la pell ratllada de mitja llimona
    • la pell ratllada d’una taronja
    • una cullereta de vainilla en pasta
    • una cullereta de cafè de canyella en pols
    • 1 cullereta d’essència de flor de taronger

    Per decorar:

    • un ou batut
    • figureta
    • corona de cartolina
    • sucre
    • aigua
    • ametlla picada
    • fruita confitada

     

    Elaboració:

    Per a la pasta mare:

    1- Esmicolau i foneu el llevat en la llet tèbia.

    2- Afegiu la farina i pastau fins a obtenir una bolla. Posau-la a dins un bol tapat amb un drap i deixau-la pujar fins que dobli el seu volum (aquí entra en joc la camilla!).

    Per a la segona pasta:

    1- Mesclau tots els ingredients excepte la llet i la pasta mare. Aniria bé que en aquest pas tenguéssiu un robot de cuina, ja que el procés es fa llarg.

    2- Quan tengueu la pasta bastant ben mesclada, anau afegint la llet a poc a poc. En tenir la llet ben integrada afegiu la pasta mare.

    3- Pastau tot al manco uns 10 minuts. Dur feina, sí, però crec que és el secret d’aquesta pasta.

    4- Un cop ben pastat, posau mantega o oli per les parets d’un bol i posau-hi la bolla de pasta a dins i deixau-lo tapat fins que dobli el seu volum (camilla!).

    5- Un cop ha doblat el seu volum, tornau a pastar uns dos minuts més. Ara ja podeu fer el tortell. Podeu fer-lo rodó, que és de la forma més tradicional, o com jo, que l’he fet amb bolletes. Aprofitau per amagar la figureta! Posau un paper de forn sobre la placa i posau la pasta (en bolletes o en forma de tortell) i si no voleu que el forat es tanqui podeu posar algun objecte al mig, com un motlle rodó apte per forn o alguna cosa semblant. Tapau la pasta amb paper film i amb un drap i deixau-la tornar a pujar (tercera pujada i última!) fins a doblar el seu volum. Amb la pasta que m’ha sortit he fet dos tortell petits, podeu triar si fer-ho igual o fer-ne un de gros.

    6- Pintau el tortell amb l’ou, i decorau al vostre gust. Jo he fet un tortell de 6 bolletes: en tres d’elles només he posat la taronja confitada; en els altres tres he fet una mescla amb sucre una mica banyat fins a fer com  una pasteta i l’he posat per sobre, juntament amb ametlla picada.

    7- Forn a 180º uns 20-25 minuts. Amb el meu forn han estat suficients 20 minuts, però ja sabeu que això depèn del forn.

    DSC_0031

    Esper que els reis hagin estat generosos amb vosaltres i que si us toca la figureta la sort us acompanyi, més d’un dia la manco!

    Molts d’anys i salut!


    PD: Podeu farcir el tortell o deixar-lo llis. A ca nostra l’hem farcit al final de nata, però el vaig deixar en un principi sense farcir per si algú el volia així.

    PD2: Recepta basada en la de «Cuina per llaminers», amb alguns canvis.

  • TARONGES CONFITADES

    TARONGES CONFITADES

    Aquesta entrada serà curteta, com la llista d’ingredients que necessitareu. Resulta que a ca nostra tenim part de la família madrilenya, i clar, per aquestes dates allà fan el «roscón de reyes» o tortell de reis. I per sobre què du? Idò du fruita confitada. D’acord que segons quina fruita ara és mala de trobar, però m’he negat en rodó a comprar taronja confitada. Si a ca nostra tenim un munt de tarongers!DSC_0008I clar, si tenim un munt de tarongers tenim moltíssimes taronges. De taronges no en menjo massa, prefereixo les mandarines o les clementines, però el seu suc m’encanta. I si a més les puc aprofitar per fer la recepta d’avui, molt millor! Anem amb els ingredients:DSC_0019

    Ingredients:

    • 200 g de sucre
    • 100 g d’aigua
    • 2 o 3 taronges
    • aigua amb sal

    Pas a pas:

    1- Feis ben neta la pell de les taronges. Tallau-les en rodanxes o amb forma de mitja lluna, com us vagi millor a vosaltres.

    2- Bulliu les rodanxes 2 o 3 minuts amb aigua amb sal per llevar-lis l’amargor i després passau-les per aigua abundant.

    3- Posau al foc l’aigua i el sucre i foneu-lo.

    4- Si teniu el foc fort, baixau-lo. Posau les rodanxes de taronja amb l’almívar i deixau-lo bullir a foc baix durant 1 hora o 1 hora i quart. No remeneu amb cap cullera, correu el risc de desfer les taronges. Anau movent el recipient amb moviments suaus que hageu posat al foc .

    5- En estar acabat de bullir, deixau-lo refredar. En estar fred posau les taronges sobre una reixa per a què s’eixuguin. Per conservar-les, les podeu posar en un pot amb un poc d’almívar o les podeu posar entre paper de forn i congelar-les.

    DSC_0022


    PD: Les taronges confitades són ideals pel tortell de reis, però també per a decorar patés, o per exemple per posar dins les ensalades!

    PD2: Potser he tallat les rodanxes massa primes, si ho feis així anau molt en compte que no es trenquin en treure-les de l’almívar, estaran molt tovetes.

    PD3: He guardat l’almívar per poder engatar el tortell de reis… si me surt!

  • DECORACIÓ DE PASTÍS AMB MASSAPÀ

    DECORACIÓ DE PASTÍS AMB MASSAPÀ

    Heu vist mai aquests programes ens els que decoren els pastissos amb quilos i quilos de fondant? El fondant és una pasta feta a base de sucre, i la seva textura és semblant a la plastilina. Es comercialitza en forma de pastilles i en molta varietat de colors, i a més es pot mesclar per aconseguir diferents tonalitats.

    Però hi ha un problema. No m’agrada gens. Però gens. És cert que els pastissos queden divins, amb molts de detalls i amb poqueta cosa fan que qualsevol tarta sembli de pastisseria. El que passa és que a mi em sembla massa dolç. Quan em donen un tros de pastís amb fondant l’acab llevant.

    DSC_0019

    I sabeu què? Idò que hi ha un substitut al fondant! Sí! El massapà! El massapà es pot tenyir i se li pot donar forma. No té molta diferència de manipulació amb el fondant. I com podeu veure a les fotos, és el que vaig fer servir per decorar aquest pastís Victòria.

    DSC_0020El dia de Nadal volia decorar aquest pastís però de manera senzilla i fer-lo d’una manera un tant diferent a com ho faig sempre, i vet aquí que «Sant Pinterest» sempre et dóna inspiració. Fa temps vaig veure una decoració semblant, una mica més elaborada, això sí, i em va agradar tant que esperava el moment de fer-la. I el moment va arribar! Aquí teniu la recepta:

    DSC_0023

    Ingredients:

    • 200 gr de farina d’ametlla (ametlles moltes)
    • 200 gr de sucre en pols
    • 1 blanc d’ou (potser en necessiteu una mica més)
    • colorants
    • sucre de colors (opcional)

    Elaboració:

    1- Mesclau el sucre amb la farina d’ametlla i afegiu el blanc d’ou. Pastau bé.

    2- Si trobau que la pasta us queda una mica seca afegiu una mica més de blanc d’ou, fins aconseguir una pasta que no s’enganxi però que s’aguanti.

    3- Arriba el moment creatiu. Jo només necessitava fer arbrets, per tant només els vaig haver de tenyir de verd. Si necessitau fer altres figuretes potser necessitau tenyir amb altres colors. Ja podeu veure que no m’hi vaig esforçar massa en la forma dels arbrets, just que s’assemblessin ja m’anava bé.

    4- Per enganxar el sucre de colors (si ho necessitau fer), humitejau la superfície del massapà amb aigua i enganxau el sucre a sobre. Com podeu veure, vaig posar tres colors verds diferents de sucre. Personalment, m’agradava més l’efecte del verd més obscur ja que era de gra més petit que els altres.

    5- Per acabar de fer el pastís vaig posar muntanyetes de nata muntada i a sobre hi vaig col·locar els miniarbrets. Per rematar l’efecte hivern-Nadal, també vaig escampar un poc de sucre daurat per sobre. Et voilà! Ja teniu una muntanya nevada sobre un pastís! I amb un «fondant» amb un gust d’ametlla boníssim!

    Sin-título-1

    Esper que us agradi i ho poseu en pràctica. Besades!


    PD: En surt bastant quantitat de massapà. Si no n’heu de mester molt potser és suficient que faceu la meitat de la recepta.

    PD2: Si voleu afegir un plus de sabor, posau a la pasta una mica de ratlladura de pell de llimona.

  • GALLETES VIDRIERA

    GALLETES VIDRIERA

    Idò bé, ja teniu aquí la segona part del taller que férem amb els nins de l’IES Porto Cristo. En aquesta ocasió són unes galletes una mica més serioses. Ideals per posar en bossetes i regalar als amics o família. I a més, es poden penjar de l’arbre de Nadal! Ara, que si teniu animals a casa, o nins petits… igual us quedau sense.

    DSC_0041a

    D’una manera o una altra, són unes galletes molt resultones, combinen la pasta i caramel. Heu de comprar caramels de vidre, dels durs i transparents. Si són grossets molt millor, en fondre’s ompliran millor el forat. I que no us passi com a nosaltres en el taller!

    DSC_0040

    Resulta que vàrem deixar la bossa dels caramels sobre la taula on feien les galletes. Els alumnes varen fer la seva palangana de galletes, i quan els profes vàrem anar a fer la nostra… On són els caramels? Caramels? Ah! que no eren per menjar? (aquí podeu posar cara de males puces, que va ser la que ens va quedar). Total, que a corre cuita a comprar més caramels, i els únics que vàrem trobar semblants varen ser els Hall’s de síndria. Les galletes varen quedar moníssimes, sí, però no eren comestibles en absolut! Anam amb la recepta?

    Ingredients:

    • 250 gr de mantega a temperatura ambient
    • 175 gr de sucre en pols
    • 1 ou + 1 vermell d’ou
    • 1 cullereta de vainilla en pasta
    • 1 cullereta d’essència de princesa (opcional)
    • 550 gr de farina
    • Caramels de vidre

    Pas a pas:

    1- Bateu la mantega fins que formi una pasta, i en estar així afegiu el sucre en pols. Mesclau bé fins que estigui tot ben integrat.

    2- Afegiu l’ou i el vermell d’ou. Mesclau bé. Abans de pastar-ho de tot afegiu la vainilla en pasta i l’essència de princesa.

    3- Anau afegint la farina a la mescla anterior en vàries vegades. 3 o 4 seria ideal. Mesclau bé fins a formar una bolla. De tocar amb les mans la pasta estarà molt tova. Posau-la dins una bossa i posau-la a dins la gelera al manco una hora. Aquest pas, ja ho sabeu, és imprescindible.

    DSC_0003
    No aconsegueixo recordar de qui eren les mans de tota aquesta gent! Treball en grup!

    4- Passat el temps, treieu la pasta de la gelera i feis-ne dues o tres bolles més petites. Posau-les entre dos papers de forn i amb l’aprimadora aplanau-la. Procurau que no quedin molt gruixudes, han d’estar cuites just en estar el caramel a punt, i si no les feis primetes no tendran temps de coure’s.

    5- Tallau les formes amb els talladors de pasta i posau-les en un paper sobre la placa de forn. Tallau una forma més petita al mig. I amb una palleta de refresc o una altra eina similar, feis un forat en un racó de la galleta. En aquesta ocasió hem fet estrelles, però podeu fer cors, cercles…

    DSC_0041
    No m’he pogut estar de mostrar-vos la manicura especial que duia per un dia tan assenyalat. I és que el segon taller després del de galletes era el de decoració d’ungles!
    DSC_0048
    Tallant les formes petites enmig de la galleta. Crec recordar que aquestes eren les mans d’en Marc… Ell va ser un dels que varen fer «desaparèixer» els caramels…

    DSC_0061

    6- Forn a 160º, 12 minuts. Veureu que el caramel es fon i s’enganxa a les parets de la galleta.  Quan les treieu del forn estaran tovetes, no les toqueu gens fins que no estiguin fredes, ja que si no el caramel s’enganxarà i les rompreu. Un cop ben fredes desenganxau-les del paper de forn.

     

    I ja teniu un ornament fantàstic! O un regal, tant és!

    Ens veim el 2016, ja que no publicaré cap més recepta fins llavors, tenc ganes d’uns quants dies de descans. Esper que vosaltres també pogueu descansar i estar amb els vostres. Una besada molt grossa! Molts d’anys!

    DSC_0046

  • HOMENETS DE XOCOLATA

    HOMENETS DE XOCOLATA

    Avui hem fet el darrer dia de classe abans de les festes de Nadal a l’IES Porto Cristo, que és on treball. No sempre, però la majoria d’anys, el darrer dia de classe feim tallers. Cada departament prepara alguna cosa, els nins s’hi apunten i aquell dia l’aire que es respira és molt diferent. Adolescents de diferents edats estan junts dins una mateixa classe per fer una mateixa activitat.

    Sin-título-2

    Enguany, ens hem ajuntat els departaments de llengües estrangeres i el d’arts per fer «cookies»! Jo no m’he atrevit, jo he fet galletes 😉 . Les hem fet de dues classes: galletes vidriera de princesa i galletes de xocolata, que és la recepta que us duc avui. Les de vidriera les tendreu en uns dies.

    Sin-título-1

    Per a les fotos del taller de cookies he comptat amb les mans hàbils dels nostres alumnes (unes més que d’altres), i de na Jana, la meva companya de departament i amiga. Us deix amb la recepta.

    sin-titulo-3

    Ingredients:

    • 250 gr de mantega a temperatura ambient
    • 175 gr de sucre en pols
    • 1 ou + 1 vermell d’ou
    • 1 cullereta de vainilla en pasta
    • 510 gr de farina
    • 40 gr de cacau en pols
    • Per a la decoració: glassa reial (royal icing, jo l’he comprat preparat, és molt fàcil de preparar i no s’ha de passar pena per l’ou cru), «minilacasitos», xocolata… en definitiva, el que volgueu.

    Pas a pas:

    1- Bateu la mantega fins que formi una pasta, i en estar així afegiu el sucre en pols. Mesclau bé fins que estigui tot ben integrat.

    2- Afegiu l’ou i el vermell d’ou. Mesclau bé. Abans de pastar-ho de tot afegiu la vainilla en pasta.

    3- Mesclau la farina amb el cacau i anau afegint-ho a la mescla anterior en vàries vegades. 3 o 4 seria ideal. Mesclau bé fins a formar una bolla. De tocar amb les mans la pasta estarà molt tova. Posau-la dins una bossa i posau-la a dins la gelera al manco una hora. Aquest pas, creieu-me, és imprescindible.

    DSC_0033
    Les mans de na Neus acabant de pastar.

    4- Passat el temps, treieu la pasta de la gelera i feis-ne dues o tres bolles més petites. Posau-les entre dos papers de forn i amb l’aprimadora aplanau-la.

    DSC_0056
    Les mans d’en Francesc aprimant la pasta.

    5- Tallau les formes amb els talladors de pasta i posau-les en un paper sobre la placa de forn.

    DSC_0055
    Les meves mans reorganitzant la palangana.

    6- Forn a 160º, 12 minuts. Pensau que amb les galletes de xocolata no es nota quan estan fetes, per tant no us passeu de 12-14 minuts. Quan les treieu del forn estaran tovetes, no les toqueu massa fins que no estiguin fredes, ja que si no es rompran amb facilitat. Deixau-les refredar i ja les podreu decorar.

    7- Preparau la glassa com indiquen les instruccions. Posau-la en una màniga pastissera amb una boquilla rodona del 2 i dibuixau sobre la galleta. Afegiu els «minilacasitos» abans que se sequi la glassa. Deixau eixugar tot el conjunt…

    DSC_0065

    DSC_0066

    …I ja podreu gaudir d’unes galletes de xocolata boníssimes! En poder us posaré la de les galletes de vidriera, no desespereu! Salut i besades!

    DSC_0034

  • TALLER DE TORRONS

    TALLER DE TORRONS

    Ja us vaig contar fa uns mesos que al Museu de Manacor vàrem inaugurar una exposició sobre la gastronomia manacorina. Que encara no heu anat a veure-la??? No sé què esperau! Va!!! Que acaba dia 17 de gener, aprofitau les vacances de Nadal!

    També us vaig contar que dins del programa de l’exposició havíem programat un cicle de conferències i de tallers. Ja hem acabat el cicle de conferències i ahir donàrem punt al de tallers. En una entrada anterior us vaig ensenyar el que férem en el taller de cuina i vins romans i avui us explicaré el que férem ahir en el taller de torrons.

    Per començar, veureu que les fotos són bastant dolentetes. Que per què? Idò per la mateixa raó que en l’anterior ocasió: com que al Museu de Manacor no tenim llocs adequats per fer aquest tipus de tallers ens hem d’arreglar com podem. Aquesta vegada, com que havia de venir un grup de 50 persones a visitar el Museu no podíem estar dins la sala de prehistòria, i haguérem de muntar-ho tot dins la botiga. Sí, sí, dins la botiga. Què hi farem? Si algú guanya la loteria i ens en vol donar part per el nou magatzem no li direm que no!

    Res, el cas és que la mestra del taller de torrons va ser na Bel Sunyer. Ens va ensenyar dos tipus de torrons, el d’avellana i el de vermell d’ou. Anem un a un.

     

    TORRÓ D’AVELLANA

    Ingredients:

    • 1/2 kg d’avellana torrada triturada
    • 350 gr de sucre en pols
    • 2 ous sencers
    • neules crues
    • Per la cobertura: 250 gr de xocolata, 60 gr de mantega i 1 cullereta de cafè d’aigua

    Pas a pas:

    1- Es mescla l’avellana, el sucre en pols i els ous amb una forqueta (mirau la foto de la portada).

    2- Es fan bolletes amb la pasta que us quedi i es posen sobre les neules, aixafant-les un poquet. Retallau la neula com volgueu (quadrada, rodoneta…) però que en sobri pels costats.

    DSC_0007

    3- Foneu la xocolata al bany Maria (o al microones) i en estar fus a fegiu la mantega i la cullereta d’aigua.

    4. Vessau la cobertura de xocolata per sobre del torró(*).

    DSC_0013 DSC_0025

     

    TORRÓ DE VERMELL D’OU

    Ingredients:

    • 1 cullerada de monei torrat (llevant els fils)
    • 1/2 kg d’ametlla crua triturada
    • 6 vermells d’ou (+ un si trobau que queda molt sec)
    • 350 gr de sucre en pols
    • neules (opcional)
    • sucre (per cremar)

    Pas a pas:

    1- Mesclau l’ametlla amb el monei, fins que us quedi com si fossin miquetes de pa.

    2- Per una altra banda mesclau els vermells d’ou amb el sucre, que quedi ben mesclat però sense batre.

    3- Ara heu d’integrar les dues mescles. Ho heu de pastar tot molt bé amb les mans.

    4- Ara ho podeu fer de dues maneres, o posar el torró en un motlle o fer bolletes sobre una neula. Si ho feis amb neula, en aquesta ocasió no ha de sobrar-ne pels costats.

    DSC_0026

    5- Arrebossau el torró de sucre i posau-ne d’extra per sobre.

    DSC_0031

    6- Cremau el sucre. Ho podeu fer amb diferents eines, com podeu veure a les fotos.

    DSC_0036 DSC_0041 DSC_0044

    Anam acabant l’any dolcet dolcet… que per moments agres sempre hi ha temps. Una besada a tots i que gaudiu de les receptes amb salut!

    PD: Pels que seguiu el blog pel facebook o per instagram haureu vist que fa unes setmanes preparava un taller de galletes de Nadal per l’IES on faig feina. La setmana que ve us en mostraré els resultats i us duré la recepta!

    (*) Com que el fogó elèctric que tenim no és la millor del món per cuinar, s’ens ha passat una mica la xocolata. A vosaltres us ha de quedar bastant líquid de manera que caigui pels costats del torró.